Vectroscope to jeden z czterech wykresów dostępnych dla użytkownika w programie DaVinci Resolve  Studio oraz w darmowej wersji oprogramowania (różnice pomiędzy wersjami opisaliśmy tutaj). Oczywiście inne profesjonalne programy do postprodukcji kolorystycznej czy stricte montażowe takie jak Adobe Premiere, Vegas czy Final Cut również dysponują tym wykresem.

Tutaj przedstawiam jego działanie na przykładzie pracy w DaVinciResolve ale opisane zasady pokrywają się także w pełni z zasadami funkcjonowania tego narzędzia w innych programach.

↑  {przesuń klikając i przytrzymująć ikonę na zdjęciu} Pojedyncza klatka sygnału wideo oraz jej interpretacja na wykresie vectroscope

Vectroscope to graficzny wykres kołowy będący miernikiem chrominancji  czyli poziomu hue (odcień barw)  i saturation (nasycenie) występujących w sygnale wideo w danej klatce.

Upraszczając, wykres pozwala ocenić kolor w ujęciu – czy barwy są właściwie zbalansowane, czy kolor jest odpowiednio nasycony , czy w ujęciu występuje dominanta kolorystyczna tzw. colorcast / tinta.


Addytywne mieszanie barw

Wszystkie nasze działania, zarówno w pracy z tym wykresem jak i całą praca związaną z postprodukcją sygnału wideo odbywają się w oparciu o addytywne mieszane barw.

 Na wykresie w odległości 75 % od punktu centralnego,  występuje 6 „targetów” – każdy pod odpowiednim kątem – a w nich punkty wskazujące barwy podstawowe:

    • Red – czerwony,
    • Green – zielony,
    • Blue – niebieski

oraz dopełniające:

  • Yellow- żółty,
  • Cyan- cyjan
  • Magenta – magenta

 

y-r-m-vectroscope↑ Vectroscope w powiększeniu Y – żółty, R – Czerwony, M- Magenta

Jak czytać vectroscope?

Dystans od centralnego punktu wykresu do punktu w którym pojawia się informacja o kolorze – dotyczy saturacji czyli stopnia nasycenia – im bliżej centralnego punktu wykresu tym poziom nasycenia jest niższy, im dalej – wyższy. Dla przykładu, jeżeli dany obraz będzie posiadał żywsze kolory od innego jego dane na wykresie będą większe niż na tym z mniejszym poziomem chrominancji. Kropka w centralnej części wykresu przedstawia informacje o bieli lub o zerowej chrominancji w obrazie – czerń nie jest interpretowana na wykresie. Co ważne, chrominancja nie powinna przekraczać poziomu targetów, ponieważ nasz materiał może okazać się nie emisyjny.

↑ Pojedyncza klatka składająca się wyłącznie z czerni i bieli i interpretacja na wykresie

 

Kąt (0-360° ) w którym pojawiają się informacje na wykresie mówi o odcieniu koloru. Oceniając, w jak wielu częściach wykresu barwy pojawiają się pod różnymi kątami, można stwierdzić, jakie i ile odcieni posiada nasz obraz.

 ↑ Plansza testowa i jej interpretacja na wykresie

Zależności chrominancji możemy obserwować zarówno w całym sygnale jak i w wybranych partiach obrazu. Dzięki narzędziu qualifer możemy wyselekcjonować wybrane partie obrazu i interpretować interesujące nas odcienie na wykresie.

W ustawieniach możemy także decydować o poziomie jasności wyświetlania widma i siatki wykresu.

Skin tone indicator

 

 ↑ Skin tone indicator w UI Resolve oraz na wykresie

W ustawieniach wyświetlania vectroscope możemy włączyć opcję skin tone indicator – na wykresie pojawi się referencyjna linia odcienia ludzkiej skóry. Vectroscope jest narzędziem pozwalającym ocenić czy skóra ma odcień zgodny z intencjami, podpowie czy ma ten sam odcień na szyji i na przykład dłoniach. Należy pamiętać, że skin tone indicator jest jedynie podpowiedzią a nie ostateczną wyrocznią. Każdy człowiek ma inny odcień skóry, nawet w tej samej szerokości geograficznej. W naszej pracy powiniśmy się kierować własnymi odczuciami ale opierać je na solidnych podstawach, takich jak wykresy. Vectroscope jest elementarnym narzędziem przy matchowaniu ujęć z różnych ustawień i odmiennych warunków oświetleniowych.

 

Szymon  jest certyfikowanym trenerem Blackmagic Design DaVinci Resolve

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ten − 9 =