Blackmagic chce uczynić swój flagowy produkt programem kompletnym. W najnowszej odsłonie aplikacji nagrodzonej nagrodą Emmy™ możemy zarządzać materiałem, realizować montaż offline i online, zajmować się korektą i masteringiem dźwięku, przeprowadzać korekcję barwną, kodować materiał do profesjonalnych formatów oraz.. od najnowszej wersji tworzyć animacje 2 D/3D i szeroko pojęty compositing. Wszystko to w obrębie jednej aplikacji DaVinci Resolve 15.

Na ten moment aplikacja w wersji 15 składa się z sześciu modułów :

  • MEDIA – strona do przeglądania, kopiowania i importowania do programu materiałów audiowizualnych; warto zwrócić uwagę na nowatorskie rozwiązanie w postaci tzw. smart binów segregujących pliki według metadanych;
  • EDIT – zakładka służąca do profesjonalnego montażu obrazu i dźwięku; co istotne program importuje układki montażowe z innych programów tj. AVID, FinalCut czy Premiere;  do tego multicam, automatyczna synchronizacja audio czy możliwość korzystania z szerokiej palety wbudowanych Resolve FX;
  • FUSION – zakładka dodana w wersji 15 – niegdyś osobna aplikacja o tej samej nazwie, teraz funkcjonuje również jako zaimplementowany w Resolve program do compositingu i tworzenia efektów specjalnych, napisów 2D/3D czy kluczowania i trackowania obiektów;
  • COLOR – obecnie standard przemysłu filmowego na całym świecie w temacie kolokorekcji; zaawansowany moduł do przeprowadzania korekcji barwnej, primary jak i secondary; do dyspozycji mamy m.in. możliwość pracy z natywnymi plikami RAW czy pracę w przestrzeniach o szerokim zakresie dynamiki m.in. Dolby Vision, HDR10+, Hybrid Log Gamma ale oczywiście również w SDR;
  • FAIRLIGHT – kompletne narzędzie do postprodukcji dźwięku, tzw. Digital Audio Workstation; Fairlight pozwola nam plasować, edytować i montować dialogi, efekty dźwiękowe i muzykę czy dogrywać foleye i postsynchrony oraz miksować je i przygotowywać kopie dla filmu i telewizji; na dzień dobry użytkownik otrzymuje wbudowane korektory, m.in do wzmacniania pasma czy redukcji szumu, z możliwością automatyzacji praktycznie dowolnych parametrów, wszystko to w wersji dostępnej za darmo;
  • DELIVERostatnia strona programu umożliwia eksport całych timelineów lub pojedynczych klipów do kodeków konsumenckich jaki i profesjonalnych typu ProRes, DNxHR, Cineon do dalszej postprodukcji lub bezpośrednio tworząc kopie na potrzeby telewizji. Zakładka zapewnia również możliwość tworzenia paczek DCP (darmowy kodek Kakadu) do dystrybucji kinowej; istotne funkcje to tworzenie kolejki zadań oraz presetów ustawień eksportu.

 


D A V I N C I  R E S O L V E  15  V S.  D A V I N C I   R E S O L V E   S T U D I O  15

Color Correction↑  (https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/)


Blackmagic, wydawca aplikacji udostępnia ją w wersji darmowej i płatnej dla wszystkich trzech systemów operacyjnych tj. Windows, Mac i Linux.

Ostrzegam przed pobieraniem aplikacji z AppStore, ponieważ instalka umieszczona w sklepie ma ograniczone funkcje w porównaniu z tą która znajduje się na stronie producenta. Jedyne słuszne miejsce do pobrania aplikacji to strona https://www.blackmagicdesign.com/support/family/davinci-resolve-and-fusion.

Australijski producent udostępnił w formie tabelki porównanie funkcji dostępnych w wersji darmowej i  płatnej, można je pobrać ze strony producenta – LINK.  Spróbuję przybliżyć i rozwinąć najistotniejsze ograniczenia występujące w tym nieco lakonicznym porównaniu.

 

R Ó Ż N I C E

 

  • Eksport CDL z Resolve dostępny tylko w wersji Studio CDL czyli Color Decision Lists – jest formatem wymiany podstawowych informacji o decyzjach kolorystycznych między sprzętem i oprogramowaniem różnych producentów. Podstawowa kolorkorekcja tzw. primary może zostać przeprowadzona już na etapie produkcji na planie filmowym za pomocą narzędzi służących do podglądu i dzięki CDL zaimportowana do programu. Kolejne zastosowanie CDL to przenoszenie korekt pomiędzy różnymi aplikacjami do gradingu, np. eksport CDL z DaVinci Resolve do Baselight. 
  • Collaborate – tryb współpracy umożliwia pracę przy jednym projekcie lub bazie danych na kilku stanowiskach jednocześnie w tym samym czasie. Warunkiem jest posiadanie wersji Studio oraz podłączenie stanowisk do jednej sieci z dostępem do wspólnego dysku z materiałami, oraz umiejscowienie na jednej ze stacji tak zwanego DaVinci Resolve Project Server.
  • Funkcja usuwania przeplotu dostępna jedynie w wersji Studio.
  • Dekodowanie czyli poprawne interpretowanie coraz bardziej populanych plików HEIF, HEVC – h.265 (DJI Phatom 4, Mavic 2) czy 10 bitowych h.264 (Lumix Gh5 ) nie jest możliwe w wersji darmowej.
  • Spatial noise reduction oraz Temporal noise reduction czyli narzędzia do odszumiania obrazu dostępne jedynie w wersji płatnej.
  • Maksymalna rozdzielczość timelinu i renderu w wersji darmowej to UHD  tj. 3840×2160.
  • Maksymalny klatkaż projektu w wersji bezpłatnej wynosi 60fps.
  • Wersja Studio wyposażona jest w narzędzia do VR.
  • Multiple image processing GPUs – w wersji darmowej program będzie obsługiwany przez maksymalnie jedną kartę graficzną.

Multiple Users

↑ Tryb multiuser (https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/collaboration)

W wersji darmowej nie wykorzystamy też następujących FX:

  • Aperture Diffraction – wtyczka symuluje efekt powstały przez rozpraszanie światła na soczewkach obiektywu,
  • Automatic Dirt Removal – plugin do automatycznego usuwania artefaktów i zabrudzeń na pojedynczych klatkach,
  • Color Stabilizer – wtyczka niweluje różnice w ekspozycji i poziomach chrominancji spowodowane zmianą przysłony w trakcie ujęcia lub automatyczną ekspozycją ,
  • Contrast Pop – bardziej zaawansowana wersja suwaka Midtone Detail znajdującego się w palecie Color Wheels, zaprojektowana w celu dodania albo ostrego kontrastu, albo miękkiego wyglądu o niskim kontraście do selektywnej części obrazu,
  • Dehaze – umożliwia selektywne dopasowanie koloru i kontrastu w celu zmniejszenia widocznych efektów smogu, światła i zamglenia na obrazie,
  • Dust Buster – plugin do eliminacji kurzu, brudu i innych niedoskonałości oraz artefaktów z klipów według wskazówek użytkownika, kolejny krok jeśli Automatic Dirt Removal nie przyniesie zadowalających wyników,
  • Face Refinement– wtyczka do automatycznego wykrywania twarzy i przeprowadzania korekty czy retuszu w wytrackowanym obszarze,
  • Film Grain – wtyczka generuje wastwę ziarna filmowego
  • Lens Blur –  symulacja rozmycia soczewki. Regulowane parametry pozwalają uzyskać różne rodzaje efektów „bokeh”,
  • Lens Distortion – umożliwia dodanie wypukłego lub wklęsłego zniekształcenia soczewek, filtr ten może być również stosowany w celu skompensowania zniekształceń,
  • Lens Flares – symuluje różnego rodzaju flary powstające gdy obiektyw skierowany jest na źródło światła,
  • Lens Reflections – symuluje intensywne światła , tworząc efekty rozjaśniania i rozpraszania w oparciu o kształt i ruch jasnych obszarów, które są izolowane w scenie,
  • Patch Replacer –  wtyczka oferuje przykrywanie niepożądanych obiektów z ujęcia za pomocą klonowania, wtapiania i maskowania,
  • Sharpen – filtr wyostrzający, dzieli obraz na cztery poziomy szczegółowości: całość obrazu, detale, średnie i duże obiekty; każdym z poziomów możemy z osobna regulować; Dodatkowo mamy możliwość wyostrzania samej chrominancji obrazu, pozostawiając luminancję bez zmian,
  • Sharpen Edges – kolejna odmiana filtra wyostrzającego; dysponuje on  trybem podglądu krawędzi obiektów występujących w ujęciu, na jego podstawie możemy uzyskać bardziej ostre i wyraziste krawędzie;
  • Soft Sharpen Skin – filtr pozwala na wygładzenie szczegółów małych tekstur w ujęciu przy jednoczesnym dodaniu ostrości do innych obiektów obrazu, w oparciu o rozmiar struktur (small texture, medium texture, large texture);
  • Deflicker -plugin niweluje skoki ekspozycji w klipach poklatkowych czy migotanie spowodowane oświetleniem fluoroscencyjnym lub materiały ze źle dobranym czasem naświetlania,
  • Warper – narzędzie do wypaczania, rozciągania, wypychania czy modelowania obiektów w kadrze.

N O W O Ś C I

 

Zaimplementowanie Fusion

Fusion to potężna aplikacja do compositingu 2D i 3D. Dzięki wcieleniu do DaVinci Resolve możliwie jest natychmiastowe przejście ze zmontowanego materiału do compositingu, bez konieczności eksportowania multimediów czy uruchamiania innej aplikacji. Integracja ta daje ogromne pole możliwości w aspekcie kreacji szczególnie osobom wielu talentów (montaż, korekcja barwna, VFX i korekta audio w jednym programie!) czy zespołom pracującym przy jednym projekcie. Do tego zakładka Fusion jest praktycznie wolna od ograniczeń jeśli chodzi o wersję darmową.

O wszystkich aktualizacjach i zmianach dowiecie się z oficjalnego dokumentu przygotowanego przez Blackmagic, do pobrania tutaj.

Poniżej przedstawiam kilka istotnych ulepszeń w interfejsie oraz nowych narzędzi jakie znajdziecie w wersji 15.

E D I T

  • Toggle Bypass dostępny dla zakładki Edit i Color; LPM uruchamiamy tryb bypass czyli wyłączanie korekt w zakładce Color i Fusion; PPM określamy które korekty wyłączyć;

  • Super Scale – jest takie polskie przysłowie, które mówi, że pewne rzeczy są niemożliwe do zrobienia a jednak..narzędzie Super Scale przeczy tej prawdzie; teraz w wersji Resolve 15 dostępna jest nowa funkcja skalowania, która umożliwia zmianę rozmiaru SD na 4K; program używa zaawansowanego algorytmu, który poprawia szczegółowość obrazu po powiększeniu ; dostęp  do funkcji znajduje się w clip attributes klipu;

  • Annotations czyli możliwość dodawania uwag dla siebie czy współpracowników w formie graficznej oraz opisywanie ich w formie markerów na wybranych klatkach.

  • Subtitles and Closed Captioning Support – to nowe narzędzie do tworzenia, importowania lub edytowania napisów z możliwością eksportu do plików .srt, zaszycia w plikach MXF OP1A i QuickTime lub wypalenia na obrazie; osobny track do napisów na timelinie z szeregiem opcji i ustawień w oknie inspector.

  • Dynamic Trim – funkcja wykonywania operacji montażowym podczas odtwarzania materiału, uzyskała kilka usprawnień i doczekała się ikony pomiędzy trim edit mode a blade edit mode.

 

  • Tabbed and Stacked Timelines  – w oknie EDIT od teraz możemy poruszać się pomiędzy timelineami ułożonymi w formie kart (zupełnie jak w Premiere) ale co bardziej istotne pracować na dwóch lub więcej timelinach, co może okazać się przydatne przy porównywaniu wersji montażowych czy kopiowaniu klipów pomiędzy układkami.

C O L O R

  • LUT Browser – nowe oprogramowanie zawiera również przeglądarkę LUT, która ułatwia przeglądanie i podgląd ich zastosowań na bieżąco.

  • Multiple Timeline Playheads – DaVinci Resolve umożliwia stworzenie stworzenie do czterech  niezależnych wskaźników odtwarzania umiejscowionych w polu Mini-Timeline, dzięki którym możemy przeskakiwać bezpośrednio pomiędzy wybranymi obszarami timelinu; każdy wskaźnik jest oznaczony literą, od A do D.

F A I R L I G H T

  • Fairlight FX – użytkownik zarówno darmowej jak i płatnej wersji otrzymuje czternaście nowych wtyczek audio do korekty i efektów audio, które mogą być używane zarówno na stronie Edit , jak i Fairlight; warto zwrócić uwagę na plugin Noise Reduction, dzięki któremu możemy oczyścić dźwięk z szumów.

  • ADR (Automated Dialog Replacement) – rozbudowane narzędzie do postsynchronów czyli nagrywania kwestii aktorskich w studiu, kiedy źle nagrały się na planie.

  • Normalize Audio Levels – polecenie to dostosowuje poziom klipu do wartości szczytowych o określonym poziomie docelowym, mierzonym w dBFS; funkcja normalizacji jest również dostępna na stronie Edit ; PPM na wybranym klipie otwiera menu kontekstowe.

S Y S T E M

  • Project Backups – forma ochrony projektów nad którymi pracujemy; Blackmagic zrezygnował z funkcji AutoSave i zastąpił ją automatycznymi backupami, które program może tworzyć według interwałów jakie ustalimy; każdy backup to niezależna kopia projektu dzięki temu możemy posiadać wiele kopii zapasowych powstałych w określonych odstępach czasu; co istotne funkcja może działać przy równoczesnym zaznaczeniu opcji Live Save czyli zapisywaniu ciągłym; co więcej kopie zapasowe projektu są zapisywane tylko po wprowadzeniu zmian w projekcie; kopie zapasowe możemy wczytać w Project manager, PPM na projekt.

  • Keyboard Mapping czyli skróty klawiszowe dla każdej strony; od teraz możemy określić czy dany skrót ma zostać przypisany dla całego Resolve czy dla konkretnej strony; dzięki temu możemy stosować ten sam skrót dla rożnych funkcji na stronach Edit , Fusion, Color lub Fairlight.

Na zakończenie dodam, że cena programu nie uległa zmianie i nadal wynosi 299 dolarów. Nie zmieniła się również polityka upgradów dla posiadaczy dongli czy kluczy licencyjnych – każda aktualizacja do kolejnej wersji jest bezpłatna. Pozostaje tylko zgadywać co kryje się pod Shift +3 ale tego dowiemy się pewnie już w przyszłym roku..

 


Szymon jest certyfikowanym trenerem Blackmagic Design, prowadzi szkolenia i warsztaty z DaVinci Resolve


Bądźmy w kontakcie

Obserwuj fanpage. Bądź na bieżąco z ciekawymi materiałami i nowymi wpisami.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

five × 5 =