Nowości w DaVinci Resolve 17: Cut & Edit Page

DaVinci Resolve 17 jest już dostępny do pobrania w wersji beta. Wraz z nową odsłoną programu pojawiły się nowe narzędzia oraz nowe możliwości.
Lista zmian, jak przystało na aktualizację flagowego oprogramowania Blackmagic Design jak zwykle jest imponująca! W najbliższych wpisach na blogu przedstawimy nasze ulubione funkcje i funkcjonalności, które możecie odnaleźć w siedemnastce. Dziś nowości w Cut i Edit Page.

Na początek parę drobnych, czasami nawet kosmetycznych zmian, które mogą znacząco usprawnić montaż. 

Scrollowanie wertykalne.  Scroll myszy +  Shift,  umożliwia nam teraz powiększanie ścieżek na timelinie. W zależności od położenia kursora, czy to dla ścieżek audio czy wideo. 

W ustawieniach użytkownika, w preferencjach dla aplikacji, możemy teraz sortować timelines, uwzględniającego parametry tj.: data utworzenia, alfabetycznie, ostatnio używane.

Sortowanie timeline w daVinci Resolve 17
Sortowanie układek

W 17 za pomocą kursora i kliknięć myszy możemy wreszcie edytować wartości Timecode dla Timelinów oraz TC w Source Viewer. To jest oczywiście drobiazg, ale myślę że ucieszy użytkowników, którzy do Resolve przesiadają się z innych NLE gdzie mieli tam dostępną taką opcję. 

Edycja Timecode

A teraz przyjrzyjmy znacznie większym zmianom w aplikacji, które uważam znacząco przysłużą się podczas montowania. 
W 17 możemy już nie tylko przenosić projekty między stacjami roboczymi , ale teraz także pojedyncze timelines z poszczególnych projektów! Wszystko dzięki opcji eksportu/importu układek montażowych w nowym formacie jako tzw pliki .drt.

Eksport / Import .drt
Eksport / Import .drt

Pojawił się nowy sposób transkodowania plików. Dotychczas mieliśmy do dyspozycji opcje transkodowania poprzez Deliver Page, Media Management, czy oczywiście najczęściej zapewne przez was preferowaną opcję Optimized Media. Do tego wachlarza możliwości dodano teraz opcję (nomen omen!) Proxy Media. 

 

Zasada działania jest podobna jak przy Optymalizacji Mediów. W dowolnym momencie możemy włączyć/wyłączyć podgląd plików transkodowanych i wpiąć się w podgląd plików źródłowych. I analogicznie jak przy optymalizacji, z poziomu Deliver Page Resolve domyślnie przy renderowaniu użyje plików źródłowych, a nie transkodowanych. Do czego więc nam ta nowa opcja? Pliki proxy możemy jednak dużo łatwiej przenosić i linkować pomiędzy różnymi lokalizacjami. Co w połączeniu z nadmieniono wcześniej opcja eksportu/importu plików .drt, sprawia że Resolve w nowej odsłonie ułatwia nam znacznie montaż offline/online.

Proxy Media w DaVinci Resolve
Proxy Media w DaVinci Resolve

Inspektor do zarządzania plikami i efektami ma teraz nowy bardziej intuicyjny i uporządkowany wygląd.  Inspector możemy używać z poziomu Edit, Fairlight oraz co jest nowością, teraz również w Cut Page!Co ciekawe, operacje w Inspektorze oddziałują obecnie również na pliki źródłowe zaznaczone w Media Pool. Dzięki tej opcji,  zyskaliśmy  możliwości edycyjne plików, zanim jeszcze znajdą się one na timeline.

Kolejna ciekawa funkcjonalności w nowym Inspektorze, to możliwość edycji metadanych plików źródłowych z poziomu Cut, Edit, Fairlight Page, a nie jak to miało miejsce kiedyś tylko z poziomu Media Page. I last but not least,  z poziomu Cut i Edit Page, możemy w Inspektorze teraz wywoływać pliki RAW!

Nowy Inspector DaVinci Resolve 17
Nowy Inspector DaVinci Resolve 17

W bibliotekach: grafik, efektów, przejść, do nazwy poszczególnych narzędzi dodano ikony graficzne.  I co myśle ważniejsze, za pomocą Live Media Preview zyskaliśmy możliwość podglądu sposobu oddziaływania narzędzi z bibliotek, zanim jeszcze wrzucimy je timelinie. Dzięki tej funkcji szybkiego podglądu, użytkownik aplikacji znacznie łatwiej niż kiedyś pracując w wersji bezpłatnej programu, może sprawdzić, które efekty dostępne są w wersji Studio (wersji płatnej aplikacji). 

W Cut, Edit, Color Page do biblioteki OFX dodano wiele nowych efektów.  Między innymi  narzędzia do kluczowania obrazu, wycinania blue i green screen etc.  

Nowa Biblioteka Efektów DaVinci Resolve 17
Nowa Biblioteka Efektów DaVinci Resolve 17

Zarówno w Cut i Edit Page, w bibliotece efektów odnajdziemy teraz plugin do odszumiania obrazu. Wcześniej narzędzia te dostępne były tylko w Color Page. Warto tutaj jednak odnotować, że podobnie jak wcześniej, odszumianie obrazu możliwe jest tylko w wersji płatnej aplikacji.

Noise Reduction w Cut i Edit
Noise Reduction w Cut i Edit

Z poziomu Timeline możemy synchronizować materiał za pomocą nowej funkcji Auto Align. Co więcej dowolny timeline w Media Pool, możemy teraz przekonwertować na Multicam Timeline. Te nowo dodane opcje przypadną do gustu wszystkim, którzy wcześniej preferowali synchronizację obrazu, audio, a także kamer z poziomu pracy na timeline. Czas zweryfikuje na ile Auto Align zastąpi działanie programów tj. Pluraleyes, czy Syncaila.

Auto align w DaVinci Resolve 17
Auto align w DaVinci Resolve 17

W wersji Studio, w Edit Page z poziomu pracy na timeline, możemy teraz rozszywać na poszczególne ujęcia, zamontowany i wyrenderowany wcześniej materiał. Dotychczas opcja o podobnym działaniu, dostępna była tylko w Media page i to jeszcze przed importem plików do Media Pool. 

Render in place DaVinci Resolve 17
Render in place DaVinci Resolve 17

Funkcja Render in Place, jak podpowiada nazwa pozwala wyeksportować na szybko poszczególne ujęcia z poziomu pracy na timeline, bez konieczności wchodzenia do Deliver Page czy narzędzia Quick Eksport. Po wyrenderowaniu aplikacja używa do podglądu przy edycji wyeksportowany fragment. W dowolnym momencie możemy jednak do podglądu z powrotem użyć plików źródłowych, używając funkcji Decompose to Original.

Render in place DaVinci Resolve 17
Render in place DaVinci Resolve 17
Łatwiejsze tworzenie i zarządzanie efektami Fusion w Edit Page
Łatwiejsze tworzenie i zarządzanie efektami Fusion w Edit Page

Powyższy opis nie wyczerpuje oczywiście całego wachlarza nowych funkcji dostępnych w Cut i Edit Page DaVinci Resolve 17. Skupiłem się na paru nowościach. Z pewnością w kolejnych dniach pracy z aplikacja pojawią się kolejne przemyślenia i odkrycia. A jak wasz kontakt z DaVinci Resolve 17? Koniecznie w komentarzach dajcie znać co was najbardziej zafrapowało w najnowszej odsłonie DaVinci Resolve! 

Dodaj komentarz