Film look nie istnieje!?! Q&A

Wspólnie z Centrum Technologii Audiowizualnych i Calibrate i BenQ dziękujemy za udział w webinarium.
Poniżej odpowiadamy na te, których nie udało się poruszyć podczas Q&A w trakcie spotkania. Na pytania odpowiedział Szymon Kraszewski.

Wideo esej Szymona Kraszewskiego.

Pytania i odpowiedzi

Czy korzystacie z Dehancera? Czy korzystanie z takich wtyczek jak FilmConvert/Dehancer to lepsze wyjście na dłuższą metę?

Ja nie korzystam, ale mniej więcej wiem jakie możliwości mają oba te produkty i myślę, że to potencjalnie bardzo dobre narzędzia. Na co dzień staram się, aby wszystkie projekty były szyte na miarę, ale mogę spokojnie wyobrazić sobie scenariusz, gdzie potrzebna jest pewna automatyzacja zaawansowanego procesu i takie gotowe pluginy mogą okazać się zbawieniem.

Czy jako kolorysta dodajesz light leaks, lens flares itp.? Czy jest to bardziej po stronie ludzi od VFX?

Ze względu na workflow studia w którym pracuję takimi zabiegami jak dodawanie flar zajmuje się dział Online. Chodzi o to, aby postprodukcyjny efekt emulujący zjawisko optyczne jednakowo wpływał na wszystkie warstwy obrazu: te zarejestrowane na planie i te dodane później.

Grain - czy korzystasz z niego w reklamach TV i filmach na social media?

Jeśli tylko taka jest wola Twórców to bardzo chętnie i w dużych ilościach.

Chciałbym zadać pytanie które bardzo mnie nurtuje już od dłuższego czasu. Chodzi mi tutaj o portale typu Netflix i HBO. Chciałbym dowiedzieć się na jakim etapie Twoim zdaniem produkcji Netflix równa wszystkie swoje projekty. Wiadomo większość rzeczy jest kręconych różnymi kamerami (Alexa, Venice itp.) i tak samo z obiektywami. Poszukuje odpowiedzi, na jakim etapie zrównują swoje produkcje do ich charakterystycznego looku.

Osobiście nie czuję, aby produkcje Netflixa i HBO miały charakterystyczny look. Jeśli jednak miałbym zaryzykować jakąś teorię to zastanowiłbym się czy nie jest to kwestia sprzętowa. Ostatnio popularne stały się kamery o dużych sensorach (większych niż Super35mm), takie jak Sony Venice czy Arri Alexa LF. Ze względu na problem z pokryciem tak dużej matrycy bardzo zmniejszyła się ilość dostępnych obiektywów, zatem może częściej w różnych produkcjach pojawiają się podobne pary zestawów szkieł oraz kamer i to wpływa na wrażenie, że część filmów i seriali wygląda podobnie?

Najprościej używać vintage szkieł z lat 60-80 typu SMC Takumar, czy świetnych swoją drogą Rosyjskich koppi Carla Zeissa Jenna.

Stare szkło + nowa kamera = dobry balans!

Jaka nazywa się polecany program do kompresji materiału przed uploaded do Interneru? W kwestii kompresji plików do internetów zmorą bywa banding. Czy Handbrake również sobie z tym radzi lepiej niż standardowy export z poziomu Resolve/Premiere?

Od prawie dekady pracuję w podobny sposób - po zakończeniu prac renderuję master wysokiej jakości, z którego następnie eksportuję mniejsze pliki, warianty, wersje. HandBreak jest moim wyborem, kiedy muszę przygotować plik w kompresji H.264 zamknięty w kontenerze mp4. Juan Melara opublikował ostatnio na ten temat bardzo dobry artykuł.

Co daje oprócz ziarna naświetlanie na taśmę kopi cyfrowej?

Wszystkie inne cechy tej konkretnej taśmy, która zostanie naświetlona, czyli jej kontrast, odwzorowanie barw itp.

Czy Twój ulubiony grain to 16mm 500T?

Tak, zdecydowanie - bardzo dobry strzał!

Jakich YouTube'erów należy unikać?

Tych, którzy twierdzą, że z każdego nagrania da się zrobić "Jokera".

Byłoby super, jakbyście wrzucili garść linków do polecanych stron.

Wydaje mi się, że taka lista działa tylko wtedy, kiedy tworzy się ją samemu, przez dłuższy czas, dodając nowe pozycje i usuwając te, które nie przetrwały próby czasu. Ostatnio duże wrażenie zrobił na mnie kanał Cullena Kelly'ego i tam z ręką na sercu mogę wszystkich pokierować.

Najbardziej "filmowa" kamera?

Steve Yedlin powiedziałby, że ta, która jest w stanie zarejestrować najwięcej danych i ma najmniejsze technologiczne ograniczenia - dzięki takiemu sprzętowi będziemy w stanie wykreować każdy możliwy look. Trudno się z tym nie zgodzić, ale przy założeniu, że mamy pełną kontrolę nad procesem i wiedzę na tyle bogatą, że dobrze jesteśmy w stanie ten proces zaplanować. Inną perspektywę może dać spojrzenie na to na jakich kamerach kręcono filmy, które otrzymały w ostatnich latach najwięcej nagród i nominacji. Wydaje mi się, że wtedy odpowiedź brzmiałaby, że będzie to któryś z wariantów Arri Alexy.

Prośba o przypomnienie nazwiska drugiego wymienionego obok Juana Melary kolorysty.

Stefan Ringelschwandtner, a jego strona.

Color management i color space a pliki emisyjne – mam na myśli przede wszystkim ogólne podejście do pracy na plikach dostarczanych do różnych mediów – kina, TV (w tym 4K i HDR). Jak wygląda praktyka i workflow na polskim rynku – tak komercyjnym, jaki i fabularnym?

Sytuacja jest bardzo prosta, kiedy dostarczamy tylko pliki SDRowe, ponieważ nie jest wtedy w ogóle konieczne zarządzanie barwą i z jednego mastera można przygotować i plik do stacji TV i na YouTube. Kiedy w grę wchodzi HDR sytuacja się komplikuje i color management staje się niezbędny, natomiast nie zawsze musi on być realizowany systemowo i ustawiany na poziomie całego projektu.

Monitory referencyjne – czym tak naprawdę dysponuje polski rynek postpro, oczywiście w kontekście pokrycia przestrzeni barwnych?

Wszystkim tym, na co jest zapotrzebowanie i co określają specyfikacje: Rec.709 dla SDR (telewizja, YouTube) i P3 dla HDR i dla kin. Rec.2020 to na razie jeszcze melodia przyszłości.

Poproszę o wyświetlenie ostatniej planszy z tytułami użytych filmów.

"Boogie Nights" (1997), reportaż "Color Grading the film 'O Brother, Where Art Thou?'" (YouTube), "Człowiek w ogniu" (2004), "Diuna" (2021), "Długie pożegnanie" (1973), "Gra" (1997), "Kodachrome" (2017) (Netflix), "Lawrence z Arabii" (1962), "Looper" (2012), "Na noże" (2019), dokument "Snake Oil Salesman" (YouTube), serial "Stranger Things" (Netflix), serial "Sukcesja" (HBO), "The Lighthouse" (2019).

Kiedy klient powie: co tak nieostro?

Należy wówczas zmniejszyć postprodukcyjny efekt rozostrzenia, ale nieznacznie!

Cyjan czy magenta?

Cyjan i magenta, nawet w jednym kadrze!

Czy filmlook zmienia się na przestrzeni lat? Czy za 100lat będziemy dalej naśladować wady taśmy?

Jako zwierzęta nostalgiczne pewnie za 100 coś z przeszłości będziemy emulować, ale może wtedy będzie to szum współczesnych sensorów?

W czasach analogowych kolorystykę tworzyło się już na etapie naświetlania materiału na planie, a następnie odpowiednią obróbką chemiczną. Co dziś z tego zostało?

Moim zdaniem zostało wszystko z tą niewielką różnicą, że dawną obróbkę chemiczną zastąpiła obróbka cyfrowa.

Zapraszamy do komentowania posta i wpisywania tematów kolejnych Webinarów w których chcielibyście wziąć udział!