Q&A Webinar “Retusz materiału filmowego w DaVinci Resolve 17”

Wspólnie z Centrum Technologii Audiowizualnych i  X-Rite Photo & Video dziękujemy za udział w webinarium.
Skrupulatnie przejrzeliśmy skrypt z webinarowego czatu, wyłuskująć z niego zadane pytania.  Poniżej odpowiadamy na te, których nie udało się poruszyć podczas Q&A w trakcie spotkania

Pytania ogólne

Czym się różni Dead Pixel Fixer od Patch Replacer? Kiedy stosować jedno a kiedy drugie? Czy Dead Pixel Fixer zadziała też w sytuacji kiedy nie mamy statycznego kadru?

Dead Pixel Fixer

W założeniu jest to narzędzie do naprawy martwych pixeli. Wskazujemy jeden lub więcej dead pixel tworząc punkt na ekranie, tzw. crosshair (celownik). Jednak wcześniej w Viewer czyli oknie podglądu należy wybrać z panelu narzędzi Open Fx Overlay. We wskazanych myszą miejscach martwe piksele zostaną zastąpione sąsiadującymi pikselami za pomocą klonowania lub wtapiania.

Każdym z dodanych croshair możemy zarządzać z osobna. W ustawieniach wtyczki poza opcjami wypełniania, znajdziemy również parametry dopasowania wielkości oraz rozmycia krawędzi naprawianego obszaru.

Patch Replacer

Oferuje maskowanie niepożądanych obiektów w ujęciu. Wtyczka używa wypełnienia czerpiąc z zaznaczonego obszaru, klonując lub wtapiając na zasadzie stempla. Źródło dla łatki patch możemy wyśledzić FX Tracker.

Należy dodać również że efekty te dostępne są w Davinci Resolve Studio czyli wersji płatnej aplikacji.

Czy początkujący powinni uczyć się podstaw manualnych czy powinien uczyć się najpierw łatek?

Potrzeba jest matką wynalazków. Łatki - bo jak rozumiem chodzi o wtyczki w rodzaju Patch Replacer to nic innego jak skrypt, który automatyzuje rozwiązania manualne, ręczne. Został tak zaprojektowany, żeby przyspieszyć pracę w konkretnym obszarze. Tam gdzie pojawia się problem, który chcemy rozwiązać, dajmy na to pryszcz - ów problem rozwiązujemy w taki sposób żeby uzyskać satysfakcjonujący efekt jak najprostszą metodą, zajmująca jak najmniej czasu. Wracając bezpośrednio do pytania - najpierw plugin a jeśli się nie uda to manualnie aż do skutku 😉

Czy do retuszu rys na starym filmie należy użyć Dead Pixel Fixer, czy są jeszcze inne narzędzia przeznaczone do tego typu retuszu?

Nie, do takiej pracy dedykowane są inne pluginy wbudowane w DaVinci Resolve Studio.
Mowa tutaj o wtyczkach Dust Buster oraz Automatic Dirt Removal. Pierwszy z wymienionych efektów pozwala usuwać dla poszczególnych klatek elementy tj. kurz, zadrapania i inne drobne artefakty. Używanie Dust Buster jest procesem manualnym i zwykle niestety dosyć pracochłonnym. Automatic Dirt Removal usuwa również elementy takie jak kurz, zadrapania i inne artefakty, próbuje to robić natomiast stosująć procesy automatyczne.

Jak poprawimy traker to trzeba go jeszcze raz wpinać czy można zrobić "link" jak w Nuke?

Planar trackera nie poprawiamy tylko uruchamiamy jeszcze raz i korzystamy z nowego “Planar transform”.

Czy i kiedy warto skorzystać z DaVinci Wide Gamut?

Z pewnością warto zainteresować się tematem Wide Gamut nawet jeśli przygotowujemy materiały tylko SDR. Obecne na rynku coraz więcej materiałów tworzonych jest za pomocą kamer o dużej dynamice. Wide Gamut ustawia precyzyjnie przestrzenie różnych producentów kamer do jednej określonej przestrzeni w której końcowy materiał ma być wyświetlany.

DaVinci Wide Gamut w porównaniu do innych przestrzeni barwnych

Jakie ustawienia docelowe eksportu ustawić aby kolor się pokrywał – w zastosowaniach internetowych? (jako użytkownik Maca – często pojawiały się różnice w kolorach w zależności od docelowego playera / miejsca odtwarzania).

Przy korzystaniu na platformie Mac na początek proponujemy w preferencjach aplikacji (System>General, zaznaczyć opcję Use Mac display color profiles for viewers).


W kolejnych krokach: pracować na skalibrowanym monitorze w docelowej przestrzeni barwnej.
A przy eksporcie ustawić właściwy kolor tag (przestrzeń barwną i gammę, np. sRGB z gammą 2.2).


Natomiast przed docelowym uploadem/projekcją rekomendujemy i tak testowe zrewidowanie wyglądu pliku na poszczególnych przeglądarkach internetowych, platformie streamingowej, playerze multimedialnym etc.

DaVinci Resolve - Hardware

Czy używacie jakiś specjalnych klawiatur do DaVinci? czy np. zwykłej myszki?

Podczas webinaru używaliśmy Loupedeck CT (zachęcamy do zapoznania się z recenzją CT) Elgato Stream Deck oraz w paru momentach panelu Blackmagic Micro do korekcji barwnej.
Poza webinarem, przy pracach montażowych czasem używamy również klawiatury Blackmagic Editor Keyboard. Jak wreszcie znajdziemy wolną chwilę w okresie świąteczno noworocznym (sic!) planujemy przetestować Speed Editor od Blackmagic oraz Loupedeck Live. Stay tuned!

Czy warto zakupić Blackmagic Design Speed Editor?

Wariant zakupu wersji Studio w zestawie wraz ze BM Speed Editor wydaje się bardzo kuszącą ofertą. Tym bardziej że jest to promocja ograniczona czasowo.

Co sądzicie o procesorach M1 Apple? pracowaliście na nich?

Nie mieliśmy jeszcze w praktyce styczności z procesorami ARM M1. Na pewno jest to ciekawa technologia i warto śledzić jej dalszy rozwój. W kontekście pracy z DaVinci Resolve należy pamiętać jednak, że poza wydajnym CPU istotna jest i będzie również wydajna karta graficzna, stosowna ilość pamięci RAM oraz możliwość szybkiego odczytu i zapisu danych dzięki np. pracy na dyskach SSD lub macierzach RAID.

OLED LG CX 48 vs BENQ do edycji ? TV vs monitor?

Profesjonalni koloryści pracują na skalibrowanych i szerokogamutowym monitorach referencyjnych. Natomiast dobrej jakości telewizory (np. wspomniany w pytaniu OLED od LG) faktycznie coraz częściej goszczą w grading roomach jako tzw. monitory dla klienta. W czasie gdy klient ogląda materiał na dużym ekranie (55’’, 65’ i więcej!), kolorysta w tym samym czasie używa do pracy monitora referencyjnego. Co prawda wart do odnotowania jest fakt, że przybywa entuzjastów filmowego gradingu materiału SDR na telewizorach, jak również monitorach graficznych.

Inne pytania

Jaką kamerą zostały nagrane materiały na których pracujecie podczas webinaru?

Podczas webinaru pracowaliśmy na plikach źródłowych z kamery Arri Alexa Mini zapisanych w ProResie 4444

Reklama “Selet” / Zdjęcia Kacper Czubak / http://www.kacperczubak.pl

Ponadto używaliśmy również grupy ujęć stockowych z kamer tj. EOS 1DX Mark III przekonwertowanych do DNxHR.

Czy jest możliwość obejrzenia wcześniejszych webinarów?

Tak, zachęcamy w wolnej chwili do zapoznania się np. z rejestracją webinarium pt. “Efektywny workflow w DaVinci Resolve 16” z 29 maja 2020 r. -> https://www.youtube.com/watch?v=qAaz9vOZVxY

Gdzie szukać informacji o następnych webinarach?

Zapraszamy do śledzenia FB profilu Frank: https://www.facebook.com/FrankFuterro
oraz zapisania się do listy mailingowej poniżej jak również do odwiedzenia oscial mediów X-Rite Photo Poland oraz Centrum Technologii Audiowizualnych oraz BenQ.

OLED LG CX 48 vs BENQ do edycji ? TV vs monitor?

Profesjonalni koloryści pracują na skalibrowanych i szerokogamutowym monitorach referencyjnych.

Natomiast dobrej jakości telewizory (np. wspomniany w pytaniu OLED od LG) faktycznie coraz częściej goszczą w grading roomach jako tzw. monitory dla klienta. W czasie gdy klient ogląda materiał na dużym ekranie (55’’, 65’ i więcej!), kolorysta w tym samym czasie używa do pracy monitora referencyjnego.

Fakt warty odnotowania -  przybywa entuzjastów filmowego gradingu materiału SDR na telewizorach, jak również monitorach graficznych.

Maciej Gryzełko oraz Szymon Antoni Jędrys to związane z branżą od wielu lat osoby aktywne zawodowo na rynku usług postprodukcji filmowej. Trenerzy z „Frank.”
Prowadzą certyfikowane szkolenia DaVini Resolve (bit.ly/DaVinciResolve17). To aktywni moderatorzy i administratorzy grupy DaVinci Resolve 17 Polska (https://www.facebook.com/groups/DVRpl).

Dodaj komentarz

3 × five =