Czy DaVinci Resolve jest darmowy?

Program ma dwie wersje. Pierwsza jest darmowa – DaVinci Resolve 16, druga zaś płatna o nazwie DaVinci Resolve 16 Studio. Darmowy DaVinci Resolve umożliwia postprodukcję najwyższej jakości i dostęp do większości narzędzi dostępnych także w wersji płatnej. Na wersji bezpłatnej można kompleksowo realizować projekty komercyjne.

W darmowej wersji można zaimportować materiały o dowolnych rozdzielczościach, nawet 8K. Jeżeli chodzi o różnice między dwoma wersjami to najistotniejszą z nich jest ograniczenie rozdzielczości eksportowanych materiałów do Ultra HD lub mniejszych oraz zablokowany panel do odszumiania obrazu. Dodatkowo jeśli projekt dotyczy korekcji barwnej czy VFX może pojawić się potrzeba skorzystania z tzw. multi GPU, czyli wykorzystywania zasobów więcej niż jednej karty graficznej. Wsparcie dla multi GPU jest możliwe tylko w wersji Studio. 

Ważną informacją jest, że za wersję Studio użytkownik płaci tylko raz, nie ma opłat miesięcznych ani dopłat za kolejne aktualizacje.

Blackmagic DaVinci Resolve 16

DaVinci Resolve 16 Beta i wersje stabilne 16

Targi NAB (National Association of Broadcasters) w Las Vegas to okazja do zaprezentowanie nowych rozwiązań technologicznych. Jak co roku Blackmagic Design przedstawił w Las Vegas kolejną odsłonę swojego programu, tj. wersję 16 BETA. Przez cały rok ulepszano kod wersji testowej i testowano pracę nowych narzędzi. Efektem tych działań są nowe  stabilne wersje programu – 16.1, 16.1.1 itd. 

Cut Page

Program DaVinci Resolve jest podzielony na strony/segmenty. Kolejno służą do zarządzania mediami, montażu obrazu i dźwięku, korekcji barwnej, VFX i postprodukcji dźwięku. Co najistotniejsze w obrębie stworzonego timeline możemy swobodnie przechodzić między poszczególnymi stronami.

Wersja 16 wprowadza kolejną stronę – Cut Page  – przeznaczoną do szybkiego i prostego montażu. Strona została skonstruowana tak, aby przyspieszyć workflow głównie poprzez uproszczenie interfesju w porównaniu do Edit Page oraz zastąpienie tradycyjnego montażu metodą source tape. W metodzie tej, w jednym oknie mamy dostęp do całego zaimportowanego materiału i wybierając interesujące fragmenty zrzucamy je na timeline. 

Cut Page - Source tape, Quick export oraz Smart Insert

Cut Page sprawdzi się w newsroomie oraz przy krótkich formach reklamowych, gdzie liczy się szybkość pracy. Uproszczenie interfejsu ma ułatwić pracę na mniejszych monitorach czy ekranach laptopów. Pracując w Cut Page warto pamiętać, że w każdej chwili można przeskoczyć do dalszych zakładek gdzie narzędzi jest więcej, a konstrukcja montażu zostanie zachowana.

W nowej zakładce użytkownik pracuje jednocześnie na dwóch timeline – zbliżonym i pełnym, w którym wyświetlają się wszystkie zrzucone klipy. Dzięki funkcji Smart insert Resolve automatycznie zrzuci klipy w najbliższe cięcia w stosunku do położenia głowicy, bez konieczności ustawiania jej w klatce pomiędzy ujęciami. Cut Page umożliwia również eksport wideo prosto z zakładki do pliku lub bezpośrednio na YouTube lub Vimeo bez konieczności przechodzenia do strony Deliver.

DaVinci Neural Engine

Inteligentne rozpoznawanie twarzy, skalowanie ujęć, usuwanie obiektów to wybrane przykłady zastosowania kolejnej nowości w wersji 16 – silnika neuronowego czerpiącego z zasobów GPU. DaVinci Neural Engine wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do przyśpieszenia procesów postprodukcyjnych. Najważniejsze z nich:

  • Facial Recognition –  funkcja wykrywania twarzy w ujęciach i automatycznego katalogowania na podstawie rozpoznanych osób na ujęciu;
  • Speed Warp Retiming – rozwiązanie przydatne przy tworzeniu sztucznego slow motion; Algorytmy obliczają ilość potrzebnych klatek do wykonania zwolnienia, analizują materiał pod kątem tła i obiektów w ruchu;
  • Super Scale – umożliwia inteligentne skalowanie materiału 2, 3 lub 4-krotnie w stosunku do źródła; wszystko to z zachowaniem ostrości i dorabianiem pikseli; możliwości tej funkcji są oczywiście ograniczone, dużo zależy od jakości bazowego materiału, ale rozwiązanie może to być szczególnie przydatne przy zamianie pojedynczych materiałów SD na większe czy korektę planów w ujęciu;

  • Auto Color Balance and Matching –  dzięki wykorzystaniu silnika neuronowego funkcję autokorekty ujęcia i dopasowywania klipów stały się o wiele precyzyjniejsze;
Facial Recognition

Edit Page, czyli profesjonalny montaż obrazu 

W Edit Page drobnych poprawek i usprawnień ze strony producenta są setki. Dla użytkownika odczuwalna jest poprawa płynności komend JKL i ogólnej responsywności w zakładce do montażu. Jedną z najważniejszych zmian w 16 są indywidualne ustawienia Timeline. W ramach jednego projektu użytkownik nie jest już ograniczony do jednego klatkażu, rozdzielczości czy proporcji pikseli. Każda układka montażowa może mieć inne ustawienia. Kolejna nowość to Cleen Feed, czyli tryb pełnoekranowego podglądu dla użytkowników płatnej wersji. Dotychczas opcja pełnego podglądu była dostępna tylko przy zastosowaniu kart sygnałowych I/O tj. Decklink, AJA.

W zasobniku z efektami pojawił się nowy rodzaj klipu – Adjustment Clip. Rozwiązanie znane użytkownikom pakietu Adobe pod nazwą Adjustment Layer. Wszystkie parametry, które ustawimy w Adjustment Clip zostaną automatycznie zastosowane w klipach znajdujących się poniżej na timeline. Funkcja zadziała także w opcjach na innych stronach programu niż Edit Page, np. w Color oraz Fusion Page. 

 

Od teraz możemy ustabilizować ujęcia nie tylko w Color Page ale również w Edit Page. Panel Inspector został wzbogacony o moduł do stabilizacji. Co więcej dane dotyczące stabilizacji przenoszą się pomiędzy stronami programu. Dostęp do narzędzia stabilizacji mamy również w Cut Page, w panelu Tools.

Cleen Feed

Funkcja Paste Attributes, czyli kopiowania atrybutów pomiędzy klipami została poszerzona o informacje
z Color Page. Dzięki temu można łatwo przenosić korekcje z jednego ujęcia na drugie z poziomu Edit. Rozwiązanie zadziała również w Color Page w przypadku potrzeby skopiowania pojedynczego Node, gdzie po wybraniu skrótu Alt + V, po Ctrl + C, w oknie dialogowym można zaznaczyć atrybuty do skopiowania.

Nowości w Color Page 

Sekcja krzywych w zakładce Color została wzbogacona o Histogram RGB / YRGB  z możliwościami wyświetlania informacji tonalnych sprzed i po korekcji. Natomiast w panelu z wykresami pojawił się nowy moduł o nazwie CIE Chromacity. W lekkim uproszczeniu, wykres podpowie użytkownikowi w  jakim stopniu wykorzystuje potencjał tonalny obrazu w odniesieniu do przestrzeni w jakiej pracuje lub czy na przykład przekracza dany gamut. 

Pozostałe wykresy zostały również rozbudowane, pojawiły się w nich nowe sposoby wyświetlania sygnału. Jednak co najistotniejsze, wszystkie zyskały akcelerację GPU, dzięki czemu mogą być wyświetlane bez opóźnień i z większą szczegółowością. Co więcej użytkownik ma możliwość wyboru jakości wyświetlania wykresów i dostosowania jej poziomu do wydajności komputera.

Histogram RGB / YRGB

Nowe ResolveFX, na które warto zwrócić uwagę:

  • Object Removal (Studio) – funkcja usuwania obiektów z ujęcia – po zaznaczeniu maską niechcianego elementu w kadrze program analizuje i usuwa obiekt. Oczywiście rezultaty zależą od materiału, nad którym pracujemy;
  • Analog Damage (Studio) wtyczka umożliwia symulowanie sygnału analogowego, VHS etc.;
  • Chromatic Adaptation (Studio) zaawansowana funkcja zmiany temperatury barwowej do innej docelowej określonej za pomocą standardowych rodzajów źródła światła, wartości chromatyczności czy temperatury barwowej wyrażonej w kelwinach
  • Chromatic Aberration (Studio) – plugin do usuwania aberracji chromatycznej 

  • Vignette wtyczka tworząca automatycznie winietę
Nowy wykres CIE Chromacity.

 

Dodatkowo w  zakładce Color:

 

  • dodano kluczowanie ResolveFx w panelu Keyframes
  • umożliwiono indywidualne wyświetlanie poszczególnych kanałów RGB
  • pojawiła się komenda Find In Media Pool z poziomu Color Page

Fusion vs. DaVinci Resolve 16

Fusion Page to strona do compositingu, animacji 2D, 3D, VR – szeroko pojętego VFX bazująca na strukturze tzw. node. Do 2018 roku rozwijana jako osobna aplikacja,następnie zaimplementowana do DaVinci. Warto pamiętać, że pomimo zintegrowania z Resolve nadal istnieje samodzielna wersja tej aplikacji, teraz pod nazwą Fusion 16 lub Fusion 16 Studio (wersja płatna). Wszystkie aktualizacje w Fusion 16 dotyczą również wersji wdrożonej w Resolve. Co istotne – użytkownik posiadający 1 klucz licencyjny może korzystać z pełnych wersji obu programów.  

W najnowszej odsłonie zmiany w sekcji Fusion nie są wielkie, Blackmagic szczyci się przede wszystkim poprawą wydajności pracy i coraz lepszą integracją. Najczęściej używane efekty zyskały wsparcie GPU, co jest odczuwalne w innych zakładkach programu, gdy korzystamy z VFX stworzonych właśnie w Fusion.

Aktualizacje Fairlight w wersji 16

 

Zakładka Fairlight to realny konkurent dla Avid Pro Tools w obszarze montażu i postprodukcji dźwięku na potrzeby kina, telewizji czy wideo (wersja 16 wspiera import projektów AAF z Pro Tools). Aplikacja Fairlight została zintegrowana z Resolve w 2017 roku i od tamtej pory jest stale rozwijana i usprawniania.

Nowe możliwości na które warto zwrócić uwagę w Fairlight to m.in. 

  • Elastic Wave, która pozwala na korektę audio celem dopasowania obrazu z dźwiękiem z zachowaniem odpowiedniego tonu; może okazać się przydatna przy postsynchronach czy przy montowaniu dubli łączonych z dźwiękiem pochodzącym z innego nagrania. 
  • Loudness Monitoring – to narzędzie do monitorowania dźwięku pod kątem głośności. Pojawiło się już we wcześniejszych wersjach, jednak teraz użytkownik ma do dyspozycji wizualizację graficzną analizy sygnału;
  • W trybie Automation, każdy BUS oraz MAIN może być wyświetlany na Timeline co jest szczególnie przydatne przy automatyce procesów;
  • Wsparcie dla Immersive 3D Audio, czyli formatów takich jak 3D Dolby Atmos, Auro 3‑D i SMPTE ST.2098, ma to bezpośredni związek z rozwijaniem formatów VR i AR w filmie, a głównie grach komputerowych.
Loudness History i Tryb Automation w Fairlight

DaVinci Resolve 16 wprowadza również kilka nowych FairlightFX czyli własnych rozwiązań VST:

  • Dialog Processor – w tej wtyczce zebrano 6 najczęstszych procesów dotyczących postprodukcji ludzkiej mowy – dialogów, wypowiedzi czy nagrań lektorskich;

  • Foley Sampler – wbudowany sampler do pracy z efektami dźwiękowymi przy pomocy pada czy kontrolera MIDI;

  • Frequency Analyzer – wyświetla pełne spektrum częstotliwości dla całej ścieżki lub klipu z możliwością wyodrębnienia niskich, średnich czy wysokich częstotliwości;

  • Limiter – osobna wtyczka chroniąca przed przesterem, dostępna teraz wraz z wykresem przedstawiającym zmiany sygnału.

Deliver to ostatnia strona programu i jest to oczywiście zakładka pozwalająca na eksport materiału. W wersji 16 umożliwiono m.in. render wszystkich ścieżek audio do odrębnych kanałów, poprawiono eksport do Pro Tools, kodowanie do h.264 i h.265 czy dodawanie metadanych do tych formatów.

Warto również zwrócić uwagę na funkcję bezpośredniego eksportu na Youtube i Vimeo co może się okazać przydatne przy częstym udostępnianiu kolejnych wersji projektu za pomocą najpopularniejszych platform wideo

Najnowsze wersje programu można pobrać z oficjalnej strony Blackmagic Design, producenta aplikacji. https://www.blackmagicdesign.com/support/family/davinci-resolve-and-fusion

Bądźmy w kontakcie

Obserwuj fanpage. Bądź na bieżąco z ciekawymi materiałami i nowymi wpisami.

 Zapisz się do Newslettera i zgarnij Rabat na Szkolenie

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 × one =